Koronawirus

Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice

Ze względu na obecną sytuację w kraju i  na świecie oraz wynikające z tego ograniczenia w sferze kontaktów międzyludzkich chcielibyśmy zwrócić się do Was za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz profilu na Facebooku.

 Jako specjaliści gorąco zachęcamy rodziców i opiekunów do wnikliwej obserwacji Państwa dzieci w tym trudnym czasie oraz uważności na realne potrzeby dziecka, pojawiające się myśli i przeżywane przez niego emocje. Priorytetowe pozostaje zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa oraz wsparcia emocjonalnego, dostępności i bliskości nie tylko na poziomie fizycznym. Prosimy jednak aby pamiętać także o swojej wewnętrznej równowadze. Tylko spokojny, opanowany, spójny w swoich komunikatach i w zachowaniu dorosły może  być wiarygodnym źródłem informacji o sobie i o świecie dla dziecka. Jak mawiał niekwestionowany i ponadczasowy autorytet w kwestii wychowania Jasper Juul : „… dzieci nie robią tego , co im mówimy, one obserwują i robią to, co my robimy…”.

Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw o charakterze integracyjnym, relaksacyjnym, sensorycznym pomagające regulować i redukować napięcie emocjonalne nie tylko u najmłodszych.  Mając na uwadze wszelkie niedogodności i utrudnienia oraz „nienaturalność” sytuacji w której wszyscy się znaleźliśmy zapewniamy, że proponowane  metody odziaływań zostały odpowiednio zmodyfikowane, podane są w łatwej i przystępnej formie, tak aby nadmiernie dodatkowo nie obciążać dzieci i rodziców w tym wyjątkowym czasie.

Pracownicy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Żorach


Praca Amelki udostępniona za zgodą rodzica.

Drodzy Rodzice i Dzieci!

Obecnie żyjemy w nowej rzeczywistości, która jest zarówno dla nas jak i naszych dzieci ogromnym wyzwaniem. Z jakiego powodu? Koronawirus – to temat, który towarzyszy nam dzisiaj w każdej sferze życia. Z dnia na dzień świat się zmienił,
a razem z nim nasze codzienne życie. Dzieci nie chodzą do żłobków, przedszkoli
i szkół, niektórzy rodzice nie pracują, aby się nimi zająć, inni pracują w domu. To trudny czas zarówno dla nas dorosłych, jak i dla naszych dzieci. Dzieci zauważają, że dzieje się coś dziwnego, słuchają informacji medialnych, naszych rozmów, czują nasze zdenerwowanie. Ważne, by w tym czasie nie zostawiać ich samym sobie, ale otwarcie z nimi rozmawiać, wytłumaczyć im czym jest koronawirus, jakich zasad powinniśmy przestrzegać w obecnej sytuacji.

Czas spędzany w domu nie musi i nie powinien być nudny i smutny a wręcz przeciwnie, uczyńmy go jak najbardziej kreatywnym. Zamiast nieustannego śledzenia wiadomości, oglądania telewizora, zachęcam do zabawy z dziećmi, czytania dziecięcej literatury, realizowania ciekawych pomysłów, czerpania radości ze wspólnie spędzonych chwil.

Ćwiczenia oddechowe

Celem ćwiczeń oddechowych jest usprawnianie aparatu oddechowego, zwiększanie pojemności płuc, nauka ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia.

  • dmuchanie na różne przedmioty (np. wiatraczki, piłeczki pingpongowe, styropianowe, piórka, ryż preparowany, itp.);
  • przenoszenie przy pomocy słomki w wyznaczone miejsca płatków śniadaniowych, kulek z bibuły, wyciętych listków, kwiatków, kropek, łatek, itp. (można wykorzystać szablon psa dalmatyńczyka, krowy, biedronki drzewa, wiosennej łąki);
  • puszczanie baniek mydlanych, utrzymywanie ich w powietrzu przy pomocy wydychanego powietrza;
  • dmuchanie baloników;
  • wykorzystanie dmuchajek;
  • naprzemienne chuchanie i dmuchanie na ręce;
  • huśtanie misia/lalki w pozycji leżącej;
  • zbieranie domowych zapachów i chowanie ich do pudełek;

Ważne:
Rodzicu pamiętaj, aby nie wykonywać zbyt dużo ćwiczeń oddechowych, bo u dziecka może dojść do hiperwentylacji i zawrotów głowy.

Gimnastyka buzi i języka

  1. Ćwiczenia warg:
  • stroimy śmieszne miny;
  • naprzemienny dzióbek – uśmiech;
  • parskanie – wibrujące wargi;
  • cmokanie i cmoki na boki;
  • nadymanie policzków i przebijanie ich paluszkami „na niby” (balonik-pęknięty balonik);
  • „czesanie” warg zębami – górne zęby czeszą dolna wargę- dolne zęby czeszą górną wargę;
  • hiperpoprawne wymawianie samogłosek;
  • Naśladowanie zwierząt:
  • konik – kląskanie językiem,
  • bocian – kle, kle, kle,
  • żabka – kum, kum, kum,
  • sowa – hu, hu, hu,
  • krowa – mu, mu, mu,
  • kura – ko, ko, ko,
  • indyk – gul, gul, gul,
  • kotek – miau, miau, miau,
  • piesek –hau, hau, hau,
  • słoń – tu, tu, tu.
  • Figle języka:
  • kląskanie językiem w różnym tempie i ze zmiennym układem warg,
  • wahadełko – dotykanie czubkiem języka kącików warg,
  • liczydło – dotykanie czubkiem języka każdego ząbka w buzi,
  • trąba słonia – sięganie czubkiem języka do ostatnich zębów
    w górnym i dolnym łuku zębowym,
  • szczoteczka do zębów – mycie językiem górnych i dolnych zębów,
  • żyrafa – dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia mają na celu pomóc dziecku rozwijać uwagę słuchową
i zainteresowanie dźwiękami, uczyć rozróżniania dźwięków, reagowania na usłyszane dźwięki i lokalizować ich źródło.

  1. Król ciszy – co słyszysz?

Prosimy dziecko, by zamknęło oczy i nasłuchiwało odgłosów otoczenia. Po ok. 30 sekundach dziecko otwiera oczy i nazywa to, co usłyszało.

  • Dźwięki płynące z mojego ciała:
  • Co potrafią moje nogi? chodzić, tupać, skakać, maszerować, szurać;
  • Co potrafią moje ręce? pocierać o siebie, klaskać, pstrykać…;
  • Co potrafi moja buzia? cmokać, parskać, wybuchać, mlaskać, kląskać, wibrować, mówić, śpiewać, szeptać.

Razem z dzieckiem wywołujemy i nazywamy dźwięki z powyższej listy.

  • „Przyjęcie u kury” – zabawa słuchowo-artykulacyjna (rodzic czyta opowiadanie, dziecko , kiedy usłyszy nazwę ptaka stara się naśladować jego odgłosy)

Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura
z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek: kaczki i gąski. Kiedy pocieszała wróbla zmartwionego chorobą synka, przyszedł kogut
z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki.
W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

Źródło:

  1. Skorek E. M, „Rysowane wierszyki”, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2006
  2. Doskonalenie własne.
  3. https://allegro.pl/oferta/zwierzeta-domowe-zestaw-12-szt-krowa-kura-kaczka-7869016314

Propozycje zabaw do wykorzystania z dziećmi w domu:

„Bajka o Królu Wirusie i dobrej kwarantannie” – autor: psycholog Dorota Bródka, pomoc merytoryczna: Aleksandra Krysiewicz. Miłej lektury!

Opracowanie: Bożena Polaszek. logopeda PPP w Żorach

Dlaczego słuch jest taki ważny?

ĆWICZENIA RĘKI DLA DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ PISANIA

ĆWICZENIA ROZMACHOWE

Cel: wzmacnianie osłabionych mięśni tułowia (stabilizowanie kręgosłupa) poprzez wymuszanie wykonywania obszernych ruchów rąk (podczas ich wykonywania ręce są unoszone ponad głowę)


„DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA – czyli co? …..”

Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona jest od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno–społecznego i umysłowego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.

Leksykon pojęć stosowanych w opiniach

Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

            Stopniowo zwiększa się liczba rodziców korzystających z porad pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych.

Badania prowadzone w poradni pozwalają ustalić rodzaj, złożoność, zakres, częstotliwość, trwałość oraz stopień nasilenia niepokojących symptomów zachowań dziecka. Często jednak rodzice otrzymujący opinię wydaną przez zespół specjalistów napotykają na problemy ze zrozumieniem niektórych pojęć. Niezrozumienie tych pojęć sprawia, że nie potrafią w odpowiedni sposób pomóc dziecku i wyrównać jego szans edukacyjnych.

            W celu pomocy w lepszym zrozumieniu stosowanych w wydawanych przez poradnię opinii chcemy zaproponować krótki słownik wyjaśniający niektóre stosowane w nich pojęcia.


Przydatne adresy i linki stron internetowych:

Tu możesz nie tylko zobaczyć i kupić, ale również przeczytać recenzję.
Polecane publikacje i pomoce dydaktyczne znajdziesz na stronach:

Programy komputerowe:

Pomoc dzieciom z zaburzeniami rozwoju

  • www.dzieci.org.pl – bardzo rozbudowany serwis, skierowany do dzieci niepełnosprawnych i ich rodziców.
  • www.idn.org.pl – serwis ułatwiający nawigowanie po stronach dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności.
  • www.nieslyszacy.pl – serwis niesłyszących internautów.
  • www.pzn.org.pl – serwis skierowany do osób niewidomych i słabowidzących.
  • www.spes.org.pl – porady prawne i praktyczne, raporty oraz informacje o możliwościach szukania wsparcia w egzekwowaniu swoich uprawnień.
  • www.integracja.org – informacja dla osób niepełnosprawnych

Dziecko a Internet

Problematyka uzależnień

  • www.narkomania.org.pl – serwis adresowany do wszystkich osób, które stykają się z problemem narkomanii. Anonimowa pomoc specjalistów (lekarza, prawnika, psychologa) przez e-maila, a także baza ośrodków pomocowych i fachowe artykuły
  • www.kbpn.gov.pl – strona Krajowego Biura Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Pomoc dzieciom krzywdzonym

  • www.kidprotect.pl – portal poświęcony problemom bezpieczeństwa dzieci w internecie, pornografii dziecięcej i pedofilii. Zamieszczane tam są najświeższe informacje o problemie, artykuły, porady, materiały do pobrania
  • www.fdn.pl – Fundacja Dzieci Niczyje
  • www.niebieskalinia.pl – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
  • www.kopd.pl – Komitet Ochrony Praw Dziecka
  • www.darserca.pl – Fundacja Dar Serca
  • www.ipz.edu.pl – Instytut Psychologii Zdrowia